Evidence-informed lesgeven: onderzoek als dwangbuis of springplank?
(Vak-) inhoud en didactiek
OP, LG
Online
Thomas More
Inhoud van deze training
Deze online lezing door Pieter Verachtert is een van de open lezingen, die door Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More wordt georganiseerd.
Inschrijven doe je als volgt:
Via de aanmeldknop bij de Trainingsdata bij deze lezing word je rechtstreeks naar de inschrijfpagina van deze online lezing doorverwezen.
Klik daar op de groene button ‘Tickets’ en vul bij 'Promotiecode invoeren' in: DunaMare. We vragen je vriendelijk je in te schrijven met je (werk) e-mailadres.
De laatste jaren gaan er steeds meer stemmen op dat leraren evidence-based of evidence-informed moeten lesgeven. Een evolutie die ook zichtbaar is in andere beroepsdomeinen (bv. verpleegkunde). Maar wat wordt er juist met ‘evidentie’ bedoeld? Mogen leraren dan enkel maar gebruik maken van didactische bouwstenen die in rigoureus wetenschappelijk onderzoek hun effect hebben bewezen? Wat met het buikgevoel of de ervaring van leraren? Is die dan niet meer van tel?
In deze open lezing lichten we de rol toe die wetenschappelijke onderzoeksresultaten kunnen spelen in het versterken van de lespraktijk van leraren. Maar we gaan ook in op wat wetenschap niet kan, zoals zeggen hoe een leraar moet lesgeven. Geprikkeld? Kom luisteren!