Traumasensitief lesgeven

Pedagogisch didactisch

OP

Klassikaal

Anne Eikelboom

Inhoud van deze training


Getraumatiseerde leerlingen hebben vaak moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en hun gedrag, en met vertrouwen in zichzelf en anderen. Doordat ze dagelijks te maken hebben (gehad) met onveilige of zeer stressvolle omstandigheden, zijn hun hersenen gericht op overleven in een bedreigende omgeving. Het gedrag van deze leerlingen is voor docenten vaak moeilijk te begrijpen. Dit kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen (de training én het boek) biedt docenten en andere onderwijsprofessionals de kennis en praktische handvatten om de negatieve spiraal te doorbreken zodat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het boek is geschreven voor leerlingen in het basisonderwijs, echter is veel kennis ook toepasbaar in het voortgezet onderwijs. In vier bijeenkomsten zullen de thema’s van het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen van Leony Coppens, Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten aan bod komen. Er zal een ruim aanbod van theorie zijn, naast ruimte voor uitwisseling en casuïstiek. De training zal na inventarisatie zoveel mogelijk worden aangepast aan de doelgroep van de deelnemers. Let op: Deelnemen aan deze training vraagt om aanwezigheid bij alle bijeenkomsten.

Inhoud van deze training

Programmablok Inschrijven kan vanaf 8 januari 2024
15 februari 2024 17:00 - 20:30 Spaarne College
29 februari 2024 17:00 - 20:30 Spaarne College
14 maart 2024 17:00 - 20:30 Spaarne College
28 maart 2024 17:00 - 20:30 Spaarne College

Vragen over deze training?

Niet gevonden wat je zocht?