Wat doe je om het leesbegrip van kinderen te vergroten? - Oktober
(Vak-) inhoud en didactiek
OP, LG
Online
Thomas More
Inhoud van deze training
Deze online lezing door Astrid Geudens is een van de open lezingen, die door Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More wordt georganiseerd.
Inschrijven doe je als volgt:
Via de aanmeldknop bij de Trainingsdata bij deze lezing word je rechtstreeks naar de inschrijfpagina van deze online lezing doorverwezen.
Klik daar op de groene button ‘Tickets’ en vul bij 'Promotiecode invoeren' in: DunaMare. We vragen je vriendelijk je in te schrijven met je (werk) e-mailadres.
Leesbegrip versterken is een uitdaging voor het onderwijs. Alleen lijken we soms te vergeten dat dit werk lang vóór het eerste leerjaar al start en je beginnende lezers meteen meeneemt in dit verhaal. In deze sessie worden inzichten behandeld uit een recente review van vooraanstaand leesonderzoek en vertalen we ze naar concrete toepassingen in de klaspraktijk. We beantwoorden vragen zoals ‘Wat weten we nu echt uit onderzoek over leesdidactiek? Op welke manier pak je een leesles aan zodat beginnende lezers kansen krijgen om vlot en vloeiend te leren lezen, betrokken worden en leren denken terwijl ze lezen? Wat is de waarde van leesstrategieën voor, tijdens én na het lezen, en hoe ontwikkel je ze gaandeweg zonder dat ze een doel op zich worden? Waarom zou je leestechniek, taal en woordenschat integreren in je aanpak en welke plek krijgt kennis in het geheel? Met veel inzichten maar ook veel voorbeelden gaan we aan de slag om ‘leesbegrip’ in het aanvankelijk leesproces nog beter te ‘begrijpen’.